EU voorlichtings- en afzetbevorderingsacties 2019

Europese exportregeling landbouwproducten open!

15.01.2019

De Europese Commissie heeft onlangs het Werkprogramma 2019 gepresenteerd. Hierin zijn voorlichtings- en afzetbevorderingsacties van landbouwproducten opgenomen. Het totale budget beschikbaar voor subsidie is €191.6 miljoen. De focus van de regeling ligt op het organiseren van promotie- en informatiecampagnes met een Europese insteek. Het uiteindelijke doel is om consumentvertrouwen in landbouwproducten te herstellen en om marktverstoringen op te lossen.

Uitvoering voorlichtings- en afzetbevorderingsacties

Het management van dit programma wordt uitgevoerd door CHAFEA (Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency) en het zal werken met een tender-aanpak. Projecten moeten een looptijd hebben tussen één en drie jaar om deel te nemen. De openstelling is van 15 januari 2019 tot en met 16 april 2019.

Er is in het programma zowel ruimte voor projecten gericht op de Europese markt (cofinanciering 70%) als op landen buiten de EU (cofinanciering 80%). Er zijn tevens verschillende deelbudgetten binnen de voorlichtings- en afzetbevorderingsacties om specifieke industrieën en afzetmarkten te bevorderen. Zo is voor de interne markt budget gereserveerd voor het promoten van fruit- en groenteconsumptie (€8 mln) om een gezonde levensstijl te bevorderen. Vanwege marktdruk is er nog een reservering gemaakt voor het bevorderen van de rijstconsumptie in de EU (€2.5 mln).Er is ook ruimte gemaakt in het programma voor het promoten van export buiten de EU. Hiermee wordt de focus gelegd op het promoten van Europees rundvlees (€5 mln) en tafelolijven (€2.5 mln) in bijvoorbeeld China en Zuid-Oost Azië.

En nu?

Craeghs Consultancy heeft erg veel ervaring met deze regeling. Bent u benieuwd of uw project financiering kan ontvangen? Neem dan contact op met onze adviseurs en we bekijken vrijblijvend met u de mogelijkheden. Bekijk ook ons project met de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) binnen deze regeling. Hierin wordt de consumptie van kalfsvlees aangespoord met meer dan €1.5 mln subsidie. Of het project met SpiritsNL waarin jenever werd gepromoot in de Verenigde Staten.